حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

×
  • اوقات شرعی

  • دلایل توقف اعزام کاروانی در ایام اربعین/ زائران فریب کاروان‌های غیرمجاز را نخورند
    شناسه : 6056
    3
    با افزایش تعداد زائران اربعین از اوایل دهه 90، سفرهای کاروانی از سوی سازمان حج و زیارت در ایام اربعین متوقف شد و اکنون نیز سفر اربعین، کاروانی نیست. بر همین اساس، مسؤولان از زائران می‌خواهند فریب کاروان‌های غیرمجاز را نخورند.
    ارسال توسط :
    پ
    پ

     سفر اربعین در سال‌های اخیر با توجه به حجم بالای تعداد زائران به صورت گروهی و انفرادی برنامه‌ریزی شده است و پس از راه‌اندازی ستاد مرکزی اربعین به عنوان مرجع برنامه‌های اربعین حسینی، مقرر شد تا در ایام اربعین، سازمان حج و زیارت به عنوان متولی اعزام زائران به عتبات کاروانی به عراق اعزام نکند.

    دلتنگی اربعین

    توقف اعزام زائران به صورت کاروانی از اوایل دهه ۹۰

    البته اوایل دهه ۹۰ در حالی که تعداد زائران ایرانی در ایام اربعین محدود بود، کاروان‌های زیارتی هم در ایام اربعین همچون سایر روزهای سال به عراق اعزام می‌شدند و در هتل‌ها اسکان پیدا می‌کردند که به مرور با افزایش تعداد زائران و با توجه به مشکلاتی که در زمینه ارائه خدمات به زائران حسینی ایجاد شد، سفر اربعین به صورت انفرادی و گروهی برنامه‌ریزی و به این ترتیب روند اعزام کاروانی به عتبات از سوی سازمان حج و زیارت متوقف شد.

    به گفته حمیدرضا محمدی، مدیرکل دفتر پذیرش و اعزام زائرین عتبات سازمان حج و زیارت، تشرف میلیونی به عراق در ایام اربعین مانع ارائه خدمات به زائران می‌شود. به همین دلیل بر اساس برنامه سازمان حج و زیارت، از حدود ۲ هفته قبل از اربعین، اعزام‌های کاروانی متوقف می‌شود و زائران با نام‌نویسی در سامانه سماح به صورت انفرادی یا گروهی عازم عراق خواهند شد.

    افزایش تعداد زائران اربعین خدمات‌رسانی به کاروان‌ها را محدود کرد

    وی با بیان اینکه در گذشته که تعداد زائران اربعین محدود بود، سفرهای زیارتی به عراق در ایام اربعین هم به صورت کاروانی انجام می‌شد، می‌گوید: با افزایش تعداد زائران، مشکلاتی در زمینه حمل و نقل، اسکان یا حتی تغذیه زائران ایجاد شد و با توجه به اهمیت ارائه خدمات مطلوب به زوار حسینی، تصمیم گرفتیم که اعزام کاروانی را متوقف کنیم و زائران به صورت انفرادی عازم عراق شوند. چرا که هر سال هم بر تعداد زائران اربعین افزوده می‌شد و همین امر خدمات‌دهی را با مشکلاتی همراه می‌کرد؛ به طوری که حتی به دلیل ازدحام جمعیت امکان ارسال غذای زائران از آشپزخانه مرکزی به هتل‌ها هم وجود نداشت.

    البته با توجه به حضور میلیونی زائران اربعین در عراق، تشرف کاروانی پاسخگوی نیاز زائران نیست؛ چرا که اگر حتی از یک کاروان ۴۰ نفره، سه نفر هم به هر دلیلی دیرتر به برنامه کاروان برسند، مشکلاتی را برای سایر اعضای کاروان ایجاد کرده و هماهنگی با وجود خیل عاشقان حسینی در مسیرهای مختلف امکان‌پذیر نیست. حتی مسؤولان ستاد مرکزی اربعین هم از زائران خواسته‌اند که در گروه‌های کوچک به عراق سفر کنند.

    ارائه خدمات رایگان به زائران اربعین توسط موکب‌ها

    با این وجود، امسال برخی از افراد در ایام اربعین هم اقدام به راه‌اندازی کاروان غیرمجاز کرده‌اند و حتی برای سفرهای هوایی به عراق هزینه‌هایی بالای ۱۲ میلیون تومان طلب می‌کنند. در حالی که عراقی‌ها در موکب‌های اربعینی به صورت رایگان به زوار خدمت می‌کنند و زائران اربعین هم چه به صورت گروهی یا انفرادی به عراق سفر کنند، اگر در موکب‌ها اسکان پیدا کرده یا از وعده‌های غذایی موکب‌ها استفاده کنند، فقط باید هزینه‌های حمل و نقل را بپردازند و سایر خدمات رایگان ارائه می‌شود.

    اما اکنون کاروان‌های غیرمجاز حتی برای سفر زمینی هم هزینه‌هایی تا ۷ میلیون تومان اعلام می‌کنند و وعده اسکان در هتل‌های نزدیک حرم یا غذای طبخ روز را می‌دهند. اما هر ساله موکب‌هایی در اطراف حرم راه‌اندازی می‌شود که در چند قدمی حرم‌های مطهر است و در هر وعده غذای گرم به هر اندازه بین زائران توزیع می‌کنند. از طرفی بسیاری از زائران اربعین قصد پیاده‌روی در مسیر کربلا را دارند و در روزهای منتهی به اربعین حسینی به کربلا می‌رسند.

    همچنین با توجه به ممنوعیت کاپوتاژ خودروهای شخصی و اتوبوس‌ها از ۱۱ تا ۲۹ شهریورماه، امکان عبور اتوبوس‌ها از مرز به شهرهای زیارتی عراق وجود ندارد. بنابراین، شاید بسیاری از زائرانی که با کاروان‌های غیرمجاز همراه شوند، نه تنها در مرز عراق، بلکه در شهرهای زیارتی نیز با مشکلاتی همراه شوند.

    سازمان حج و زیارت در ایام اربعین کاروانی اعزام نمی‌کند

    علاوه بر این، برخی از کاروان‌های غیرمجاز حتی با تبلیغات مختلف سعی دارند که خود را کاروان زیر نظر سازمان حج و زیارت معرفی کنند. چرا که بسیاری از عاشقان حسینی ترجیح می‌دهند فقط با کاروان‌های رسمی عازم عراق شوند، اما حجت‌الاسلام صحبت‌الله رحمانی، معاون عتبات سازمان حج و زیارت می‌گوید: ما در ایام اربعین هیچ کاروانی اعزام نمی‌کنیم و ساماندهی ثبت‌نام و اعزام زائرانی را که در سامانه سماح ثبت‌نام می‌کنند، بر عهده داریم.

    معاون عتبات سازمان حج و زیارت از زائران خواست تا به تبلیغات افراد سودجو توجه نکنند و منتظر خدمات متفاوتی از سوی آنها نباشند. چرا که زیارت اربعین با سایر ایام تفاوت دارد و با حضور میلیون‌ها عاشق از کشورهای مختلف، امکان هماهنگی زائران و ارائه خدمات مناسب به آنها محدود می‌شود.

    تلاش برای کاهش هزینه‌های سفرهای زیارتی

    به گفته حجت‌الاسلام رحمانی، کاروان‌های زیارتی زیر نظر سازمان حج و زیارت کم‌تر از یک هفته پس از اربعین حسینی مجدد فعالیت خود را آغاز می‌کنند و سعی شده تا هزینه سفرهای زیارتی کاهش یابد تا همه عاشقان امکان تشرف به عتبات را داشته باشند.

    البته سازمان حج و زیارت در ماه‌های گذشته سفر ارزان‌قیمت عتبات را نیز اجرایی کرده است و زائران با هزینه کم‌تر از سه میلیون تومان هم می‌توانند عازم عراق شوند که با توجه به توقف اعزام‌های کاروانی از ۱۰ شهریور، این سفرها پس از آن مجدد برقرار می‌شود.

    به گزارش فارس، بر اساس آخرین برنامه ستاد مرکزی اربعین، سفرهای زیارتی به عراق در ایام اربعین از هفتم شهریورماه آغاز می‌شود که البته بیشتر زائران سفر خود را برای نیمه دوم شهریورماه پیش‌بینی کرده‌اند. همچنین موکب‌های اربعینی از ۱۶ شهریورماه فعال می‌شوند و خدمات در مسیر زائران نیز در هفته منتهی به اربعین به اوج خود خواهد رسید.

    انتهای پیام/

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.