حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

×
  • اوقات شرعی

  • جلوه‌های ارادت ادیبان و اندیشمندان مسیحی به امام علی(ع)
    شناسه : 4164
    6
    شخصیت امیرالمؤمنین علی (ع) در طول تاریخ، مورد توجه و ستایش بسیاری از اندیشمندان مسیحی قرار گرفته است و شاعران و نویسندگان حق‌جوی و آزاده، از سر دلدادگی به مدح حضرت او زبان گشودند.
    ارسال توسط :
    پ
    پ

    بنا بر تقویم میلادی، چهارم دی ماه، سالروز میلاد حضرت عیسی مسیح (ع) است. حضرت عیسی بن مریم (ع)، ملقب به مسیح، چهارمین پیامبر از پیامبران اولوالعزم و صاحب شریعت است. کتاب آسمانی او انجیل نام دارد. آن حضرت فرزند حضرت مریم (سلام‌الله‌علیها) بود ولی پدر ندارد، لذا تولدی منحصر به فرد و شگفت‌انگیز داشته که در قرآن کریم به آن اشاره شده است.

    گرایش معنوی برخی از مسیحیان به امامان شیعه تا جایی است که گاه با تعبیر مسیحی شیعی از آنان یاد می‌شود. این گونه عناوین مسامحه‌آمیز که گاه در مورد برخی از متعقدین به ادیان و مذاهب دیگر نیز به کار می‌رود، در واقع دلالتی اعتقادی ندارد، و بلکه حاکی از آن است که چهره‌های اسلامی، از معیارهای والای انسانی و اخلاقی برخوردارند، و گویا برخی از مسیحیان، تجسم مسیح را در امامان شیعه می‌بینند. شاهد آن که، آنتوان بارا، با رویکردی تحقیقی، ادبی و عاطفی، و با استفاده از نظریات اسلام و مسیحیت، زندگی و شهادت حضرت عیسی از دیدگاه مسیحیت، و زندگی و شهادت امام حسین (ع) از دیدگاه اسلام را با هم مقایسه کرده است. جرج جرداق نیز امام علی را تجسمی از مسیح می‌دید، و حتی به روایتی از پیامبر مبنی بر شباهت امام با حضرت عیسی استناد می‌کرد.

    مهدی امین فروغی

    مهدی امین فروغی، شاعر، نویسنده و پژوهشگر عاشورایی به مناسبت ۲۵ دسامبر، مصادف با سالروز ولادت حضرت عیسی مسیح (ع) و عید بزرگ مسیحیان جهان، در یادداشتی، در خصوص جایگاه حضرت امیرالمومنین علی (ع) از دیدگاه اندیشمندان مسیحی به بیان نکاتی پرداخته که در ادامه می‌خوانید:

    ***

    خوش‌تر آن باشد که سرّ دلبران

    گفته آید در حدیث دیگران

    شخصیت امیرالمؤمنین علی (ع) در طول تاریخ، مورد توجه و ستایش بسیاری از اندیشمندان مسیحی قرار گرفته است و شاعران و نویسندگان حق‌جوی و آزاده، فارغ از تعصبات دینی و مذهبی، از سر دلدادگی به مدح حضرت او زبان گشوده و آثاری گران‌قدر از خود به یادگار گذاشته‌اند.

    برخی از این بزرگان در قالب کتاب و برخی در منظومه‌های کوتاه و بلند، وجود مقدس امیرمؤمنان (ع) را ستوده و فضائل آن حضرت را برشمرده‌اند و در آثار خود، این حقیقت را متذکر شده‌اند که علی (ع) تنها به مسلمانان و شیعیان تعلق ندارد؛ بلکه حضرتِ او از آنِ همه انسان‌هاست و همگان از خورشید وجود او نور می‌گیرند.

    جبران خلیل جبران

    جبران خلیل جبران (۱۸۸۳ تا ۱۹۳۱)، نویسنده و هنرمند نامدار مسیحی که کتاب پیامبر او شهرتی جهانی دارد، در جایی می‌گوید: «این عظمت و بزرگی علی‌بن‌ابی‌طالب (ع) بود که باعث شهادت او شد. عرب مقام رفیع او را درک نکرد؛ اما ایرانیان به شناخت او روی آوردند و توانستند گوهر را از سنگ‌ریزه تمیز دهند. او مانند همه پیام‌آوران الهی که در میان قوم خود ناشناخته‌اند، پیش از آنکه رسالت خود را به انجام رساند، رخت از جهان بربست.»

    جرج جرداق

    جورج جرداق (۱۹۳۱ تا ۲۰۱۴)، شاعر و نویسندۀ بزرگ لبنان، شخصیت مسیحی دیگری است که کارنامۀ خود را با مهرورزی به علی (ع) مزین کرده و کتاب گران‌سنگ امام علی؛ صوت العدالة الانسانیه اثر جاودانۀ اوست. جورج جرداق تربیت‌شدۀ برادر بزرگ‌تر خود، فؤاد جرداق (۱۹۱۰ تا ۱۹۶۵) است و هم‌او بود که برادر کوچک‌تر خود، جورج، را با شخصیت امام علی (ع) و کتاب نهج البلاغه آشنا کرد. فؤاد جرداق در جایی می‌گوید:

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.