حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

×
  • اوقات شرعی

  • جشنواره تئاتر فجر در جهت ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی است
    شناسه : 5975
    1
    دبیر چهل‌و‌یکمین جشنواره تئاتر فجر گفت: در این رویداد تلاش می‌کنیم تا از کارهای حمایت شود که در آن فرهنگ ایرانی اسلامی مدنظر قرار گرفته است.
    ارسال توسط :
    پ
    پ

    نشست خبری چهل‌ویکمین جشنواره تئاتر فجر با حضور کاظم نظری، مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد، کوروش زارعی؛ دبیر چهل‌و‌یکمین جشنواره تئاتر فجر و افشین نظری دبیر اجرایی جشنواره، امروز ۲۴ مرداد در مجموعه تئاتر شهر برگزار شد. در ابتدای جلسه کاظم نظری ضمن تبریک روز خبرنگار گفت: جشنواره تئاتر فجر اتفاقی مهم و جریانساز در هنر این سرزمین است که باید به صورت جدی حمایت و پشتیبانی شود.

    در ادامه جلسه کوروش زارعی، دبیر جشنواره اظهار کرد: ایام زینبیه است. این روزها متعلق به حضرت زینب(س) است برای همین این ایام را به همه تسلیت می‌گویم. حضرت زینب(س) یک رسانه تمام‌عیار است اگر ایشان آن خطبه آتشین در کوفه و شام بیان نمی‌کرد شاید امروز ما عزادار عاشورا نبودیم. حضرت زینب(س) حقایق کربلا را با زبان بلند فریاد زد تا عاشورا باقی بماند.

    وی افزود: شاکریم پروردگار را که در تقدیرمان پر نور شدن دیدگانمان به رویت یک بهار دیگر در قلب زمستان را قرار داد. جشنواره تئاتر فجر کاروانی است که پای در راه حق و حقیقت گذاشته و با عشق و ایمان پیش می‌رود تا امانتی را که پیشینیان به ما سپرده‌اند به آیندگان بسپارد. این چرخه هرگز از گردش نمی‌ماند که آئینه تمام‌نمای تئاتر دیار ما است.

    دبیر جشنواره تئاتر فجر ادامه داد: برای اینکه بتوانیم جشنواره چهل‌ویکمین را به بهترین نحوه برگزار کنیم جلسات هم‌اندیشی مختلفی برپا کردیم. به ویژه هم‌اندیشی با اهالی رسانه مسیرهای جدیدی را پیش روی ما گذاشت. امیدواریم بتوانیم با همیاری همه اهالی و علاقمندان به تئاتر جشنواره‌ای برگزار کنیم که در مسیر ترویج فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی باشد.

    زارعی با بیان اینکه جشنواره تئاتر فجر در چند دوره گذشته شور و نشاط لازم را نداشت تاکید کرد: دو دهه است که در جشنواره تئاتر فجر حضور فعال دارم جوایز بسیاری را هم کسب کردم برای همین خود را تربیت شده تئاتر می‌دانم. در چنین شرایطی طبیعی است که تا هر کاری انجام دهم تا این فستیوال بتواند شور و شوق لازم را به دست بیاورد. یکی از راهکارها به صحنه بردن نمایش‌هایی بود که برای اولین بار در این رویداد روی صحنه خواهند رفت.

    وی اضافه کرد: در جشنواره فیلم فجر شاهد نمایش فیلم‌هایی برای اولین‌بار هستیم. در حوزه تئاتر نیز باید این اتفاق رخ دهد و جشنواره تئاتر فجر به نوعی رونمایی از محصولات جدید هنر تئاتر باشد. این موضوع خواست ماست اما برای محقق شدن آن هنرمندان باید به ما یاری لازم را رسانند.

    زارعی با بیان اینکه امسال در فراخوان اسامی هیئت انتخاب و داوران قید شده است، گفت: یکی از اتفاقات خوب در جشنواره این دوره مشخص بودن نام هیئت داوران و هیئت انتخاب و بازبینی است. این مسئله به نوعی شفافیت را رقم خواهد زد و باعث می‌شود دقت نظر در آثار فستیوال فجر بالاتر رود.

    زارعی با بیان اینکه جشنواره تئاتر فجر نیازمند حمایت‌های مالی است گفت: هنوز بودجه مشخصی برای این رویداد در نظر گرفته نشده است در صورتی که اگر برای جشنواره فجر سرمایه گذاری لازم صورت نگیرد روی کیفیت کار تاثیر گذاشته خواهد شد. برای مثال دعوت گروهای خارجی نیازمند پول کافی است اما اگر این خواسته مهیا نشود چگونه قادریم بخش بین‌الملل را برگزار کنیم؟

    دبیر جشنواره با بیان اینکه حمایت از هنرمندان شهرستانی جز اولویت‌هاست، بیان کرد: پایه و اساس تئاتر این سرزمین شهرستان‌ها هستند. هنر این سرزمین هنرمندان بسیار متخصص و آگاهی داریم که کار خود را از شهرستان‌ها شروع کردند با این توضیح تئاتر فجر تلاش می‌کند زمینه دیده شدن هنرمندان شهرستانی را بیشتر فراهم کند.

    زارعی درباره کارگاه‌های جشنواره تئاتر فجر نیز چنین توضیح داد: قرار است در فستیوال تئاتر فجر ورکشاپ‌های با حضور اساتید خارجی برگزار شود در این رویداد تلاش داریم به صورت پایه‌ای و ریشه‌ای تئاتر را اشاعه دهیم. در ضمن باید اضافه کنم کیفیت تولیدات برایمان اهمیت ویژه دارد. پس کارهایی که در راستای ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی باشد مورد حمایت خواهند بود.

    زارعی درباره بخش‌های مختلف این جشنواره چنین توضیح داد: مسابقه بزرگ نمایش‌های صحنه‌ای، مسابقه نمایش‌های خیابانی، مسابقه نمایشنامه‌نویسی، مسابقه رادیو تئاتر، مسابقه پژوهش تئاتر، مسابقه تئاتر ملل، مسابقه و نمایشگاه عکس و پوستر و در نهایت بخش ویژه قسمت‌های مختلف جشنواره را شکل می‌دهند.

    زارعی درباره بخش مسابقه نمایش‌های خیابانی چنین توضیح داد: به جز بخش مهمان، تمامی آثار این بخش که به طور مشخص برای جشنواره تولید شده‌اند در رقابت قرار خواهند گرفت. این آثار یا به صورت مستقیم یا ارسال فیلم اثر به دبیرخانه مجوز حضور در بخش را دریافت خواهند کرد یا از طریق معرفی جشنوار‌های ملی به عنوان برگزیده به این بخش دعوت خواهند شد. بدیهی است در صورت تکراری بودن اثر دبیرخانه جشنواره در هر مرحله مجاز به حذف آن خواهد بود.

    این کارگردان تئاتر درباره بخش مسابقه نمایش‌نامه‌نویسی جشنواره نیز بیان کرد: علاقمندان به شرکت در این رقابت باید آثار خود را بدون محدودیت تعداد که در پیشتر در هیچ مسابقه‌ای شرکت نکرده است در دو قالب پی دی اف و ورد حداکثر تا پایان آبان به دبیرخانه جشنواره برسانند. تاریخ اعلام نامزدهای این بخش ۱۵ دی خواهد بود.

    زارعی با بیان اینکه بخش ویژه، غیررقابتی است گفت: این بخش به شکل غیررقابتی به انتخاب دبیرخانه جشنواره از بین آثار فاخر در راستای اولویت‌های ارائه شده در فراخوان برگزار می‌شود. حداکثر آثار پذیرفته شده در این بخش ۱۰ اثر خواهد بود همچنین مجالس شبیه‌خوانی که وجهی شادآور است به منظور حمایت از نمایش‌های آئینی در این قسمت انتخاب می‌شود.

    وی در پایان تصریح کرد: اطلاعات دقیق پیرامون تمامی بخش‌ها و قسمت‌های جشنواره چهل و یکم تئاتر فجر در پایگاه اطلاع‌رسانی این جشنواره آمده است.

    انتهای پیام

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.